Internet – fenomen komunikacyjny i społeczny
Internet – medium, z którego korzystamy codziennie. Fenomen komunikacyjny, społeczny i socjologiczny. Internet zmienił nasze życie codzienne, nasze zachowania, nawyki, sposób działania. Internet zmienił sposób w jaki pracujemy i odpoczywamy.. Dzisiaj bez internetu wiele dziedzin nie mogłoby normalnie funkcjonować. Tempo rozwoju wzrasta z każdym rokiem, internet wkracza w coraz to nowe dziedziny naszego życia.
Prawdziwa rewolucja dopiero przed nami – internet rzeczy. Urządzenia codziennego użytku – pralki, lodówki, zmywarki, żarówki, samochody, sprzęt elektroniczny, AGD. Urządzenia połączone ze sobą w sieci, komunikujące się między sobą a także z użytkownikiem.
Do tego dochodzi coraz mocniej rozwijająca się sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe. Prawdziwa rewolucja dopiero przed nami. Wszystko to niesie ze sobą wiele niezwykłych możliwości, ale również wiele zagrożeń i niebezpieczeństw.
Istotne jest uświadomienie sobie skali tego zjawiska i wpływ jaki wywiera na nasze zachowania i życie.
Definicja według Wikipedii
Internet (skrótowiec od ang. inter-network, dosłownie „między-sieć”) – ogólnoświatowy system połączeń między komputerami, określany również jako sieć sieci[1]. W znaczeniu informatycznym Internet to przestrzeń adresów IP przydzielonych hostom i serwerom połączonym za pomocą urządzeń sieciowych, takich jak karty sieciowe, modemy i koncentratory, komunikujących się za pomocą protokołu internetowego z wykorzystaniem infrastruktury telekomunikacyjnej.
Internet a WWW
Internet w ogólnym znaczeniu to sieć komputerowa, czyli wiele połączonych ze sobą komputerów, zwanych również hostami, natomiast WWW to usługa internetowa. Innymi znanymi usługami tego rodzaju są: poczta elektroniczna oraz P2P.
Rozróżnienie pomiędzy siecią a usługami odwołuje się do pojęcia protokołów internetowych, będących określonym zbiorem protokołów komunikacyjnych. Każdy protokół komunikacyjny jest logicznie podzielony na tzw. warstwy: warstwa niższa zapewnia funkcjonalność wymaganą przez najbliższą warstwę wyższą, dodając jednocześnie własne dane pomocnicze i kontrolne. Internet to sieć komputerowa wykorzystująca protokół IP (ang. Internet Protocol). Natomiast usługa WWW wykorzystuje protokół HTTP (ang. HyperText Transfer Protocol), działający w warstwie wyższej, dla której nośną jest warstwa protokołu IP. Protokół HTTP określany jest też mianem „protokołu warstwy aplikacji” z tego względu, że stanowi on warstwę nośną dla danych tworzonych przez oprogramowanie użytkowe, zwane aplikacjami.
Czym jest Internet – prostym językiem?
Internet określić można w uogólniony sposób jako globalną sieć komputerową. Ta ogólnoświatowa sieć komputerowa łączy komputery i umożliwia komunikację bez względu na ograniczenia terytorialne. Internet koncentruje komputery za pomocą modemów, linii radiowych, łączy satelitarnych oraz innych, różnego typu, łączy satelitarnych. Połączone ze sobą sieci są autonomiczne i kierowane przez różnych właścicieli. Podstawowa zasada, która określa przepływ danych w Internecie to zasada „end-to-end”, która umożliwia płynny przepływ danych bez preferencji dla jakiejś określonej formy informacji.
Internet to obecnie nieodłączny składnik naszego życia. Korzystają z niego zarówno osoby młode, jak i zaawansowane wiekiem – a niektórzy wręcz nie wyobrażają sobie życia bez niego.
Coraz więcej firm opiera swoją działalność właśnie na funkcjonowaniu w Internecie i docieraniu za jego pomocą do klientów.
Chyba każdy wie jakie korzyści daje Internet i jak dzięki niemu można sobie ułatwić życie. Czym jednak właściwie jest Internet? Jak moglibyśmy go zdefiniować? Definicji określających to medium i jego specyfikę jest bardzo dużo, bezcelowa byłaby więc próba przytoczenia wszystkich.
Jaka jest podstawowa funkcja Internetu?
Podstawową funkcją Internetu jest możliwość wyszukania, udostępnienia różnego typu informacji – czy to przekazanych przez osoby prywatne czy też określone instytucje. Dane te zebrane są w największym stopniu w systemie usług internetowych World Wide Web.
WWW to bardzo powszechna na całym świecie aplikacja sieciowa, która pozwala czerpać z multimedialnych zasobów Internetu. Pomimo, że terminy World Wide Web i Internet bywają używane zamiennie, nie mają tego samego znaczenia. Internet to ogólnoświatowy system połączonych ze sobą komputerów, zaś WWW to usługa działająca w nim.
Tyle, jeśli chodzi o definicje, ale jak to się przekłada na liczbę użytkowników i zasię globalny. Jaka jest skala tego zjawiska??
Ilu użytkowników korzysta z sieci i media w 2019 roku?
Dane światowe i europejskie
- Internet:w 2018 roku pojawiło się 360 mln nowych użytkowników. Wynik ten daje nam 11 nowych użytkowników na sekundę, czyli średnio milion nowych osób każdego dnia. Obecnie połączone z internetem jest 4,388 mld ludzi, czyli 57% światowej populacji. Jest to wzrost o 9% w stosunku do roku poprzedniego. W Europie znajdziemy zaś 724,7 mln użytkowników internetu. Każdego dnia spędzają oni średnio 6 i pół godziny na korzystaniu z sieci. Oznacza to, że wszyscy użytkownicy spędzą na korzystaniu z internetu w 2019 roku ponad 1,2 mld lat.
- Media społecznościowe:serwisy social media mogą pochwalić 3,484 mld użytkowników i wciąż zyskują one na znaczeniu. W Europie jest to 462,5 mln osób. Przeciętny użytkownik spędza więcej czasu niż w roku ubiegłym.
- Mobile: Aktualnie 2/3 ludności korzysta z urządzeń mobilnych – unikalna liczba użytkowników mobile to 5,112 mld. Już 3,256 mld z nich konsumuje treści w social media właśnie za pomocą urządzeń mobilnych.
Polski internet w czerwcu 2019
pbi/ 11 lipca 2019/ Badanie Gemius PBI
Liczba internautów w Polsce w czerwcu 2019 roku wyniosła ogółem 28 mln, z czego na komputerach osobistych i laptopach (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 22,2 mln, a na urządzeniach mobilnych (smartfony i tablety) 24,4 mln.
Internet i social media w Polsce
Jak sytuacja wygląda w Polsce? Już 78% mieszkańców Polski korzysta z internetu. Warto zaznaczyć, że jest to więcej niż światowa średnia internetowej populacji, która wynosi 57%. Średni czas, jaki spędzamy na surfowaniu po sieci to 6 godzin i 2 minuty, czyli o 40 minut mniej niż średni światowy czas. Co ciekawe, jest on niższy o 7 minut niż globalny średni czas w 2018 roku. Na korzystanie z internetu mobilnego poświęcamy zaś 2 godziny i 11 minut – o godzinę i 13 minut krócej niż światowa średnia.
Wedle danych z raportu „Digital 2019”, 36% Polaków wierzy, że ich dane zostały niewłaściwie wykorzystane, a 45% korzysta z ad blocków.
Z social media korzysta zaś 47% użytkowników z naszego kraju, podczas, gdy średnia światowa to 45%. Na przeciętnego użytkownika mediów społecznościowych w naszym kraju przypada 7,3 kont na portalach społecznościowych.
Warto więc zapoznać się z przedstawionymi danymi, gdyż mogą być one pomocne podczas podejmowania decyzji marketingowych i dadzą nam obraz tego, jak obecnie kształtuje się sytuacja na rynku social media.
Digital Mobile i social media w Polsce (styczeń 2019)
W 2019 roku w Polsce mieszka już 38,07 mln ludzi, z czego aż 79% korzysta z internetu (30,07 mln), prawie połowa używa aktywnie social mediów a 42% używa smartfonów do korzystania z komunikacji społecznościowej. Obecnie na jednego mieszkańca Polski przypada 1,33 karty SIM!
Internauci w 2019 roku
Rok 2018 był kolejnym rokiem imponującego rozwoju we wszystkich dziedzinach cyfrowych. Być może najbardziej fascynującą historią w tym roku jest to, że wzrost liczby internautów przyspieszył w ciągu ostatniego roku, a od czasu opublikowania raportów Digital 2018 przybyło ponad 366 mln nowych osób w internecie.
Najnowsze dane internetowe – zebrane i zsyntetyzowane z wielu renomowanych źródeł – pokazują, że użytkownicy internetu rosną w tempie ponad 11 nowych użytkowników na sekundę, co daje imponującą liczbę milionów nowych użytkowników każdego dnia. Warto zauważyć, że część tego wzrostu można przypisać bardziej aktualnemu raportowaniu liczby użytkowników, ale nie umniejsza to implikacji tego wzrostu.
Zachowania internautów w 2019 roku
Sposoby, w jaki ludzie korzystają z internetu, szybko ewoluują, a mobilne konta stale zwiększają udział w naszych działaniach online. Warto zauważyć, że prawie połowę czasu spędzanego przez użytkowników w internecie stanowią urządzenia mobilne.
Średnio internauci na świecie spędzają codziennie 6 godzin i 42 minuty online. Nieznacznie mniej w porównaniu z zeszłorocznym wynikiem 6 godzin i 49 minut, ale podejrzewamy, że spadek ten może wynikać z dużej liczby nowych użytkowników, którzy wciąż uczą się korzystać z internetu, i którzy korzystają z internetu mniej niż Ci bardziej doświadczeni użytkownicy, którzy codziennie korzystają z sieci setki razy na różnych urządzeniach.
Ale co 4,4 mld internautów na świecie faktycznie robi w internecie przez te 6½ godziny dziennie?
Jak można się było spodziewać, Google nadal dominuje w rankingach najczęściej odwiedzanych stron internetowych. Inna wielka platforma Alphabetu – YouTube – jest na drugim miejscu na obu listach, a Facebook zajmuje trzecie miejsce.
Platformy mediów społecznościowych znajdują się na listach obu firm i warto zauważyć, że Twitter nadal wykazuje silne wyniki w rankingach stron internetowych, pomimo erozji bazy użytkowników.
W ciągu ostatniego roku witryny e-commerce stale rosły w rankingach, a najnowsze dane Alexy umieszczają 5 witryn e-commerce w rankingu 20 najlepszych. Chińskie platformy są szczególnie dobrze reprezentowane w tym roku i warto podkreślić, że zarówno Taobao, jak i Tmall są obecnie wyżej niż Amazon pod względem globalnego ruchu.
Strony „dla dorosłych” nadal są mocno widoczne w rankingach podobnych firm, choć dane Alexy mówią co innego. Tak czy inaczej, liczby wskazują, że ludzie spędzają dużo czasu eksplorując treści dla dorosłych.
GlobalWebIndex informuje, że 92 proc. internautów ogląda teraz filmy online co miesiąc, co oznacza, że na początku 2019 roku ponad 4 miliardy ludzi na całym świecie konsumuje treści wideo online. W kontekście około 6 miliardów ludzi na całym świecie
Użytkownicy mobilni w 2019 roku
Liczba osób na całym świecie korzystających z telefonu komórkowego wzrosła o 100 milionów w 2018 r., a globalna liczba użytkowników sięgnęła ponad 5,1 miliarda użytkowników do stycznia 2019 r. Liczba ta daje zasięg na całym świecie równy 67 proc. – ponad dwie trzecie całkowitej globalnej populacji.
Jak korzystamy z portali?
W ciągu ostatniego miesiąca (dane ze stycznia 2019 roku) 98% użytkowników internetu korzystało z sieci społecznościowych lub komunikatorów, a 83% osób aktywnie angażowała się w nich w tym okresie czasu.
Sprawdzono także, że czas, jaki średnio spędzamy na korzystaniu w social media w ciągu dnia to 2 godziny i 16 minut. Jest to 1/3 całkowitego czasu poświęcanego na aktywności w sieci. Zauważalnym jest to, że czas ten różni się jednak w zależności od kultur. Najwięcej czasu spędzają w nich mieszkańcy Filipin – dziennie są to 4 godziny i 12 minut, a najmniej, bo zaledwie 36 minut – mieszkańcy Japonii.
Co ciekawe, na jednego użytkownika internetu przypada 8,9 kont w mediach społecznościowych. W przypadku mieszkańców Indii jest to aż 12 kont, a mieszkańców Japonii zaledwie 3,7.
Z raportu wynika także, że średnio 24% użytkowników wykorzystuje social media w celach służbowych. Na największą skalę robią to mieszkańcy Wietnamu (45%), a na najmniejszą Japończycy (6,5%).
Jakie serwisy wybieramy najchętniej?
Portalem, z którego najchętniej korzystają użytkownicy wciąż jest Facebook. Portal Zuckerberga wciąż utrzymuje prowadzenie i korzysta z niego obecnie ponad 2,271 mld użytkowników. Tuż za nim plasuje się YouTube z 1,900 mld użytkowników. Trzecie miejsce zajmuje zaś komunikator – Messenger z liczbą 1,500 mld użytkowników. Gdyby jednak brać pod uwagę wyłącznie stricte serwisy społecznościowe – trzecie miejsce należałoby do Instagrama (1 mld).
Trudno nie wspomnieć także o tym, że rok 2018 był mniej korzystny dla Snapchata i Twittera. Pierwsza aplikacja odnotowała spadek o 12% (-41 mln użytkowników), a Twitter o 2,7%. (-9 mln użytkowników).