Bezpieczeństwo danych online – raport. Czy dbamy o nasze dane???

przez | 19 września 2019

 

Czy dbamy o nasze bezpieczeństwo w sieci jeśli chodzi o banki, zakupy i nasze dane?

 

Bezpieczeństwo – temat ciągle aktualny i niezwykle istotny.

Spędzamy coraz więcej czasu w sieci. Nowe technologie zaczynają coraz bardziej dominować w naszym życiu. Wzrasta zastosowanie komputerów, internetu i nowych technologii w coraz to nowych obszarach naszego życia. Daje to wiele ułatwień i skraca czas, ale jednocześnie niesie za sobą konsekwencje. Trzeba pamiętać o pewnych zasadach, aby nie stracić danych, pieniędzy czy też wręcz tożsamości lub dokumentów.

 

Dlaczego ten temat? Bo okazuje się, że wiele jest do poprawy w tym zakresie.

Niemal połowa konsumentów niewiele wie o bezpieczeństwie danych online, i nie za bardzo chce…

 

Z badania Mastercard pt. Bezpieczne e-zakupy

Wciąż niemały odsetek polskich konsumentów ma stosunkowo bierną postawę wobec zagrożeń cyfrowych, tym samym narażając się na niebezpieczeństwo.

Bierność konsumentów szczególnie widać w deklarowanych przez nich postawach względem bezpieczeństwa danych online.

Blisko (44%) ankietowanych przyznaje, że niewiele wie na ten temat, a co piąty respondent (18%) nie jest nawet zainteresowany poszerzeniem wiedzy w tym zakresie.

Z drugiej strony, prawie połowa (46%) konsumentów wie, jak dbać o bezpieczeństwo danych online i przykłada do tego dużą wagę.

 

Hasła – zabezpieczone czy też nie…

Jednym z najważniejszych aspektów dbania o swoje bezpieczeństwo online jest ochrona haseł.

Stanowią one klucz do wrażliwych danych, które znajdują się w naszej bankowości internetowej, e-sklepach czy platformach społecznościowych. Wciąż jednak 36% badanych zapisuje swoje hasła w notatniku lub w cyfrowej formie, co zwiększa szanse na to, że zobaczy je niepowołana osoba.

Chociaż najbardziej zwracamy uwagę na to, aby hasła były unikalne (59% wskazań respondentów), to jednak częstotliwość ich zmieniania wciąż pozostawia wiele do życzenia.

Niemal co czwarty ankietowany (23%) zmienia swoje hasła rzadziej niż raz do roku lub nie robi tego nigdy, zaś 15% respondentów robi to dopiero wtedy, kiedy zażąda tego usługodawca. Wiele osób, co piąta z nich (22%) podaje swoje hasła najbliższym osobom z grona rodziny i znajomych.

 

Media społecznościowe

Kwestia bezpieczeństwa w sieci jest nierozerwalnie związana z aktywnością w mediach społecznościowych. Na profilach znajduje się wiele wrażliwych danych, które użytkownicy powinni chronić. Niemniej jednak spory odsetek ankietowanych (42%) deklaruje, że maksymalnie tylko raz, przy rejestracji, edytował w mediach społecznościowych dane dotyczące prywatności.

Duża część informacji o użytkownikach, w tym dostęp do kont na profilach w mediach społecznościowych, ale też adres e-mail, kontakty, zdjęcia czy prywatne wiadomości, jest zapisana w smartfonach.

 

Ochrona wielopoziomowa – czy wiemy o co chodzi???

Co trzeci respondent (35%) nie stosuje dodatkowego zabezpieczenia w telefonie w postaci hasła, czy odpowiedniego wzoru. W konsekwencji, w przypadku kradzieży lub zgubienia smartfonu znacznie ułatwia to dostęp do zawartości urządzenia niepowołanym osobom.

Źródło: Mastercard

 

Podsumowanie – jakie z tego płyną wnioski???

Okazuje się, że najsłabszym czynnikiem w bezpieczeństwie danych jest czynnik ludzki. To najczęściej zawodzi.

Jeśli oczekujemy bezpieczeństwa online w trakcie korzystania z internetu i jego możliwości to powinniśmy pamiętać i stosować zasady bezpieczeństwa. To ważne jeśli chodzi o nasze zachowania, nawyki i sposób korzystania z nowych technologii.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *